

Om bilen
Denne BMW E30 blev købt af Magnus i 2017 som et tomt karrosseri med mange manglende dele. Bilen blev fundet via Facebook og købt uset under en skiferie, men valget føltes rigtigt. Drømmen om at forædle en E30 på sin egen måde gjorde beslutningen enkel. I starten var planen at finde originale dele for at få bilen til at køre med sin oprindelige 316-motor, men manglen på reservedele førte til, at den i stedet blev bygget om fra bunden.


Projektet
Bilen har gennemgået en omfattende ombygning for at blive både kraftigere og mere køreglad. For- og bagvogn er blevet forstærket, servostyring og elruder er tilføjet, og soltaget giver ekstra komfort. For at øge ydeevnen er den oprindelige motor erstattet med en BMW 325i E36-motor og tilhørende gearkasse.
For at opfylde kravene som ombygget køretøj har bilen også fået et opgraderet bremsesystem med bremser fra en BMW E38 728i foran og bagbremser samt 4-stemplede Brembo-calipre fra en BMW E34 540i. Samtidig er hjulophænget ombygget til 5-bolt mønster for at kunne bruge større skiver og andre fælge.
Efter en slutkontrol blev bilen godkendt og klar til registreringssyn. Men på vej til sporing gik motoren i stykker, og kølervæske lækkede ud. Derefter har bilen stået stille – indtil nu...
Hvad sker der under Restoration Show?
I C-hallen under Restoration Show skal den nye motor samles med nye lejer og sliddele. Den gamle motor løftes ud, og oliesump samt andre dele flyttes over. Hvis alt går efter planen, skal bilen køre ud ved messens afslutning.


