

Om bilen
Denne Dodge er en helt unik bil med en fantastisk historie. Den har optrådt i motorpressen i flere årtier og blev første gang omtalt allerede i 1982 af Anders "Bostic" Enwall i Bilsport. Senere skrev Billy Söderin også om bilen i Wheels, hvilket gjorde den endnu mere kendt blandt entusiaster.
Hasse Backmans far købte den splinterny i 1928, samme år som Hasse blev født. Tanken var, at bilen skulle være en passende alder, når sønnen fyldte 18 og kunne overtage den. I 1946 blev Dodgen Hasses, og det varede ikke længe, før han begyndte at trimme og modificere den – en hot rod længe før begrebet overhovedet var etableret.
Hasse drev i mange år tankstationen i Alby (Ånge), som også var hans barndomshjem. Det var her, alle kom for at få hjælp med deres køretøjer, og han boede der helt frem til sin død for fem år siden.

Projektet
I begyndelsen af 1970'erne blev bilen stillet væk i et skur og stod urørt i årtier. I efteråret 2021 blev den trukket frem igen, da Jimmy "Turbo" Lundgren fik mulighed for at købe og hente den hjem.
Dodgen er en unik tidskapsel, direkte fra "kassen", med alle Hasses løsninger og trimninger intakte. Intet var ændret, siden han satte den væk for 50 år siden. Motoren havde en rå og kraftfuld lyd, langt fra den bløde gang, som sideventilmotorer normalt har.
At køre den i dag er en helt særlig oplevelse – en trærat med tændingsjustering og håndgas i midten, en brølende Weber-karburator og et dybt morrende fra en motor, der kun beder om mere.
Hvad sker der under Restoration Show?
I C-hallen under messen skal bilen gøres mere driftssikker, og den trimmede motor vil blive startet flere gange foran publikum. Det er en unik chance for at opleve en bil med en utrolig historie – en bil, der engang fik vejene til at ryste med sit dybe brøl og sin rå kraft!



Lars "Julle" Olofsson

Jimmy ”Turbo” Lundgren
Hentning af Dodgen
Få gang i Dodgen
