✅ Værktøj og maskiner siden 1985

Default

Tjorven_001

Om bilen

Dette er en Tjorven fra 1973, også kendt som Daf Kalmar KVD440. Oprindeligt var den et servicekøretøj for Postvæsenet og blev brugt som postbil. Den korte og kantede karrosseri gjorde den ideel til postomdeling – men nu får Tjorven et helt nyt liv. Johan købte bilen som et tomt karrosseri uden chassis, perfekt som base for at bygge noget unikt. Købet føltes også ekstra passende, da Johan på det tidspunkt arbejdede hos Postnord.

Tjorven_002
Tjorven_003

Projektet

Tjorvens rejse begyndte i oktober sidste år og har udviklet sig til noget helt usædvanligt. Under karrosseriet gemmer sig nu motor, drivlinje m.m. fra en Volvo S60 T5 med en 2.0T-turbomotor og større dyser. Målet er en midtmotorkonfiguration med baghjulstræk og en effekt på 400 hk – til en anslået vægt på under 800 kilo.

Chassiset er fuldt ud designet og bygget af Johan selv, og planen er, at bilen skal være fuldt kørbar og klar til Street Week Sweden i juli. Så meget som muligt fra S60’eren genbruges – som subframes, motor og gearkasse. Udseendet skal holdes diskret med breddede hjulkasser, men stadig så tæt på postbilens originale look som muligt.


Hvad sker der under Restoration Show?

I C-hallen under messen vil Johan fokusere på at arbejde videre med detaljer og det sidste småarbejde frem mod slutspurten. Planen er, at Tjorven skal bevare sit klassiske udseende – gul med Posten-dekaler – men med en uventet drejning. Motor og chassis vil kunne anes gennem Tjorvens store ruder, men så diskret som muligt ved at skjule dem bag dækplader, der ligner postpakker.

Tjorven_004
Tjorven_005

Getting a new project car - Project T5 Mailtruck

space