✅ Værktøj og maskiner siden 1985

Default

Toyota corolla KE20_001

Om bilen

Sommeren 2023 overtog Jeremias denne bil, en Toyota Corolla KE20 fra 1978. På det tidspunkt stod den udenfor en lade, helt overgroet af brændenælder og delvist vandaliseret med en knust rude i førerdøren.

Rust og mos havde sat sine tydelige spor, og der var endda begyndt at vokse mos på førersædet. Bilens bladfjedre manglede og var blevet erstattet med træbjælker, mens bagakslen sad mere eller mindre løst under bilen.

Toyota corolla KE20_007
Toyota corolla KE20_008

Projektet

Efter at bilen blev bugseret væk fra laden, har arbejdet langsomt, men sikkert, været i gang for at bringe den tilbage til live. Det har været en lang rejse, og der er stadig meget tilbage at gøre. Hele projektet kan følges på Jeremias’ egen YouTube-kanal, hvor han deler både fremskridt, udfordringer og erfaringer undervejs.

En af de største udfordringer har været at finde reservedele, da mange af dem er svære at skaffe. Nogle sliddele er relativt lette at finde, mens andre nærmest er umulige at få fat på.

Målet er ikke at få bilen i udstillingsstand, men at gøre den køreklar, synet og klar til vejene igen.

Toyota corolla KE20_003
Toyota corolla KE20_002

Hvad sker der under Restoration Show?

Under messen vil fokus være på forvognen. Stabilisatorstænger, bøsninger og hjullejer skal gennemgås og udskiftes efter behov. Elsystemet skal fejlsøges for at sikre, at belysning og andre funktioner fungerer korrekt.

Bremsesystemet får også en omfattende gennemgang, herunder udskiftning af hovedbremsecylinderen, renovering af en bremsekaliber og konning af mindst ét bremsrør. Bremserne skal udluftes, kølerslanger udskiftes, og der påfyldes ny olie i gearkassen.

Afhængigt af hvor langt rustreparationerne er nået, kan interiøret muligvis også genmonteres. Målet er, at bilen forlader messen et skridt tættere på at blive godkendt til syn.

Toyota corolla KE20_009

Jeremias Garage till Restoration Show 2025

Space